Sommerferie 2016

Fra d. 17/6 - 29/7

Sommerferien i år er heller ikke planlagt - vi ville ikke så langt væk - så valget faldt på Østrig og Gardasøen.

Vores mening, er at blive i Østrig, så længe vejret er godt.

Fre. d. 17/6

Afg. hjemmefra kl. 15.20 Temp. 19º

Vi får handlet lidt ved grænsen og så ellers videre sydpå.

Vi fortsætter til rast Hildesheimer Börde med ankomst kl. 23.00 Temp. 14º

og har tilbagelagt 541 km. Vi bliver der for natten.

Lør. d. 18/6

Afg. rast kl. 9.30 Temp. 19º

Trafikken glider fint, selv om der er en del vejarbejde.

Beundrer tyskernes fantasi ud i afskærmning langs motorvejene - der er ret ofte nye tiltag.

Lige før Ingolstadt, går trafikken helt i stå - vi hører i radioen at det skyldes et trafikuheld. Det er heldigvis ikke noget alvorligt og efter ½ time er vi på farten igen.

Vi er nu kommet så langt, at vi skal beslutte om vi kører mod Salzburg el. Innsbruck. Vi beslutter os for at køre til www.hells-ferieresort. at i Zillertal, hvor vi har været mange gange før.

Himlen ser lidt truende ud - og da vi svinger ind på campingpladsen, regner det.

Ank. kl. 20.00 Temp. 16º med en dagsmarch på 725 km.

Vi får lidt at spise og vil vente med at sætte solsejlet op, til det bliver tørvejr. De lover faktisk regn de næste par dage, og så bedre og mere stabilt vejr.

Søn. d. 19/6

Vi står op til lidt småregn, og skyerne hænger ret lavt (udsigten fra vores plads), men pyt - ferien er lige begyndt og vi har købt wi-fi - så vi hygger inde i vognen.

Senere på eftermiddagen opklaring - godt at få solsejlet sat op.

Der er ikke så mange på campingpladsen - sidste sommer, var vi forbi i uge 30 - hvor alt var optaget. Det er nu blevet fint vejr og temp. er steget til 20º

Man. d. 20/6

Vi har dagligt besøg af nogle søde kaniner, som løber frit rundt på pladsen.

I dag kører vi til Wörgl for at handle nogle småting.

Campingpladsen råder også over lejligheder og chalets, som nok ligger i luxusklassen. der er også både udendørs og indendørs pool - og de sanitære forhold har vi ikke set bedere.

Tirs. d. 21/6

Dagens udflugt skal gå til Terfens for at opleve det omvendte hus, som vi har læst om på Skyttens hjemmeside

Vi havde svært ved at finde det, og måtte spørge om vej 3 gange.

Trods protest, fik jeg overtalt Ole til at stå på hænder på sofabordet - han var ikke meget for det.

Jamen - nu kan han slet ikke holde op igen :-))

Jeg sætter mig op på loftet.

Det omvendte hus, ( haus steht kopf) var virkelig gennemført ned til mindste detalje. Entrebilletten lød på 6€ og så fik man samtidig adgang til et sommerfuglehus, som vi dog ikke benyttede. Vi var der ikke så længe - jeg følte mig dårlig (svimmel) Hovedet kunne ikke forliges med det omvendte

Vi vendte hjem til campingpladsen sidst på eftermiddagen og nød det dejlige vejr 25º

Ons. d. 22/6

I dag beslutter vi os for at køre op til Hintertux gletscheren - vi har været der før, men de lover en temp. på op til 38º og så kan det jo være at der er lidt køligere oppe i bjergene.

En smuk tur op til Hintertux - her arbejdes der i høet, på de stejle skråninger.

Man kan se gletscheren på lang afstand.

Fra bunden af Tuxertal kører gondolerne i fast rutefart op til gletscheren.

Vi er nu nået ind i bunden af Tuxertal - en sidedal til Zillertal, og befinder os i en højde af 1560m.

Temperaturen er ikke meget lavere her oppe 33º

Straks vi stiger ud af bilen kan vi høre vandfaldet Kesselfall, som vi lige går hen for at kigge på, når

vi nu er her. Vandfaldet kan følges på en 4 km. lang rute - vel at mærke opad - alt for anstrengende for os.

Flot og storslået.

Vi fandt et ledigt bord, med udsigt til gondolerne - lidt spændende at se skiløberne komme ned med skisportstøj på, midt i sommervarmen.

Kun to steder i verden tilbyder man skiløb 365 dage om året. Det ene sted er er her på Hintertuxer gletscheren - det andet sted er Zermatt i Schweiz.

Hintertuxer gletscheren ligger i en højde af 3250m. og er op til 120 m. tyk og ca. fire km.

Vi begiver os hjemad, sidst på eftermiddagen.

Vi nyder den smukke natur - også på hjemvejen.

Hjemme på campingpladsen, nyder vi solens sidste stråler, som forsvinder allerede omkring 19.30 på grund af bjergene.

Tors. d. 23/6

Vi står op til en skøn morgen - varmt og solrigt, og beslutter at cykle en tur ind til Fügen (4 km.)

Vi har ofte taget cykelturen (der er cykelsti hele vejen) ind til Fügen. Byen er rigtig hyggelig, med bondegårde helt inde i byen.

Her er vi nået ind til byen, og kommer forbi denne bondegård hvor høet er sat til tørre. Hver lille græsmark bliver udnyttet.

Vi satte os ind på en cafè midt på torvet og bestilte 2 aperol - dejligt. Temperaturen viser 38º

Mens' vi sidder og nyder vores drinks, kommer en traktor kørende med et læs hø - jamen, det er da charmerende.

Heldigt, at vi ikke var i bil og havde taget denne parkeringsplads. ;-))

Fre. d. 24/6

Det er stadig meget varmt, så vi beslutter at køre op til Hochfügen.

Hochfügen, ligger i en højde på 1250 m. og er et decideret vintersportssted.

Vi havde håbet på lidt køligere vejr i disse højder, men 38º viste bilens temperaturmåler.

Et forfriskende kildevæld.

Alle hoteller var lukket - havde kun vinteråbent, men vi fandt da et sted at købe en is.

Liftsystemerne, var også ude af drift.

En masse kvæg, var sat på græs helt her oppe.

Da vi kom hjem, cyklede vi en tur til Billa, som ligger ca. 500 m. fra campingpladsen, og fik købt ind til aftensmaden.

Lør. d. 25/6

I dag vil vi køre en tur til Rattenberg - Østrigs mindste by. 450 indb.

Talrige glaspustere har værksteder i denne by som også er kendt for krystalglas.

Ret kunstnerisk udført.

Flotte lysestager.

Luften er ret trykkende og det begynder at dryppe, så vi vender næsen hjemad.

Vi nåede lige hjem til campingpladsen, inden himlens sluser åbnede sig. og det endte med en ordentlig gang torden.

Søn. d. 26/6

Hyggede indendøre - det regnede det meste af dagen.

Man. d. 27/6

Det har regnet hele natten - stod op til en temp. på 13º Det klarede op hen på eftermiddagen og temperaturen steg til 21º

Vi kørte en tur til Mayrhofen og Kaltenbach.

Tirs. d. 28/6

Vi står op til solskin, og beslutter at køre en tur op til Achensee. Vi prøver at finde Juttas vej op til Achensee, men uden held.

Ja så er vi her igen. Achensee, er Tyrols største sø, og er omkring 10 km. lang og en km. bred. På det dybeste sted, er der 133m. til bunden.

Fire skibe, sejler i fast rutefart på søen, fra midten af maj, og til begyndelsen af oktober.

Jamen - her er bare så smukt.

Her oppe i nordenden af søen, ved byen Achenkirch, ligger en campingplads, som vi har været på, for mange år siden. Der er også cykelsti, ved søen, men kun på østsiden.

Da vi boede på campingpladsen, for mange år siden, kørte vi ofte ned i dalen, da der ca. var 6º varmere der.

Vi kører om på den anden side af søen til byen Pertisau - vi møder også bjergbanen der kører fra Maurach til Rofan.

Vi er nu på vej hjemad, og vil se om vi kan finde den vej Jutta og Bent benytter.

Jeg tror at det er lykkedes. :-))

Vejen er noget smallere end den vej vi benytter, men jeg kan godt se, at der ikke på denne rute er de stejle skrænter ned mod dalen.

En meget snoet, og hyggelig vej.

På vej hjem kører vi forbi det center hvor Billa ligger. Udenfor møbelforretningen er der lavet en slags, skulptur som forestiller en kronhjort - skulpturen er oversået med lyskæder, og må se helt fantastisk ud, når den er tændt - måske kun om vinteren.

Fik igen handlet ind. Da vi denne gang var i bil, fik vi købt en masse vand, som er lidt svært at køre med på cyklen.

Da vi kommer hjem, tager vi solsejlet ned, da det er planen at køre videre i morgen.

Ons. d. 29/6

Ole går op og afregner. 11 overnatninger 314,50€ Wi-fi 10€ for otte dage og til 2 enheder.

Afgang campingplads kl. 10.54

Flere af vore naboer (hollændere) kom og tog afsked med os, og ønskede god rejse.