Side 4

Sommerferie 2015

Her oppe fra er der den ene smukke udsigt efter den anden, men varmedisen slører billedet. Temp. 37º

Selve byen, er ikke så charmerende, som den så ud på afstand.

Ikke særlig velholdt.

På vejen hjem, handler vi i et helt nyt supermarked Gulliver - lige overfor ligger et Conard supermarked, så vi har handle muligheder ret tæt på campingpladsen. Vi har lavet os en skyggeplads, og får os et glas kold rosè.

Tirs. d. 14/7

Vi beslutter os for at køre til Asti i dag.

Vi følger floden Tanaro et stykke ad vejen, og kommer til Asti med et indbyggertal på 78.000 Vi kan ikke finde en parkeringsplads i nærheden af centrum og med varmegrader på 38 orkede vi ikke at gå særligt langt.

Vi finder en rundkørsel, og vender snuden den anden vej - vi vil i stedet besøge byen Alba den har kun et indbyggertal på 23.000

Byen Alba, virker mere overskuelig for os.

Vi trasker gade op og gade ned - ikke ret mange mennesker i gaderne og ikke særligt turistet.

Ikke særligt prangende kommunekontor - hvis det altså er kommunekontor. :-))

Her ser ud som om der er mere liv i gaden.

Vi trænger til en kold øl - ingen problemer med at finde en ledig stol - ingen summen af liv - måske det skyldes, at vi lige er midt i siestaen.

Vi bliver enige om at køre hjem og nyde eftermiddagen der - her er lidt for kedligt.

Vi kommer lige forbi en gade, med samme navn, som et af vore børnebørn.

Udsigten fra vores plads - lige før solen går ned.

Smuk aftenhimmel.

Ons. d. 15/7

I dag vil vi køre til den nærliggende by Agliano.

Vi er ret heldige med vores plads. Vi kan finde skygge både formiddag og eftermiddag. Undeholdning, har vi også. Hver morgen, kommer en bus med børn og pædagoger - så bliver der lavet gymnastik og leg i poolen - men sjovt at se hvor disciplineret det hele foregår, kan slet ikke sammenlignes med Danmark.

Vi begiver os på vej til Agliano.

Her er så smukt - vinmarker og små byer placeret på toppene af bakkerne.

Og oppe fra byerne, fantastiske udsigter. Vi er nu kommet til Agliano, og vandrer lidt rundt i 37º varme, så det er ikke den store energi der plager os.

Kirken ligger noget klemt inde mellem andre bygninger, og var ikke åben, hvilket er ret atypisk i Italien.

Ret stejle gader.

Mange steder brostensbelagte gader.

Hyggelig gårdhave, med en enkelt stol.

Igen, en enkelt stol placeret i skyggesiden på fortovet - ret karakteristisk syn, når man kommer sydpå.

Motiver, er her nok af. Vi kører nu hjemad igen, med et stop i et supermarked, for at handle ind til aftensmad.

Tors. d. 16/7

I dag er turen kommet til et besøg i byen Barolo i Cuneo provinsen.

Øv - øv - øv. Byen er lukket - hvorfor , kan vi ikke finde ud af. Vi beslutter os for at køre til Barbaresco, og så besøge Barolo i morgen. Vinen Barolo regnes for vinens konge, og kongernes vin. Vinen er udelukkende lavet på nebbiolo druen - det samme gør sig gældende for Barbaresco vinen, men den har ikke så høj status som Barolo.

Området omkring Barolo, kan vi da nyde i fulde drag.

Barolo marker.

I området findes også mange hasselnødde lunde. Nutella fabrikeres bl.a i Alba og nuværende ejer sønnen Michele Ferrero, har en omsætning på 8,1 milliard € om året.

Så er vi kommet til Barbaresco, som ligger meget smukt, ad en snoet og meget stejl tilkørselsvej. Byen er ikke ret stor - med et indbyggertal på 674

Der var mange steder, hvor man kunne smage/købe vin.

Et flot restaureret hus - ved ikke hvad det er.

Byens kirke.

Lige uden for kirken, stod denne Barbaresco flaske, som vi da lige måtte fotograferes sammen med.

Et lille kig ud til vinmarkerne.

Vi er lidt flove over at bestille øl, da alle andre i restauranten, sidder med et glas vin - vi er jo i et vinområde, men den ekstreme varme, gør at vi ber om 2 iskolde øl.

Vi er nu på vej ned ad den samme snoede vej.

På vej ned fra Barbaresco.

Barbaresco marker - nebbiolo vinstokke.

Smukke udsigter.

Var hjemme sidst på eftermiddagen - et dansk par har slået op ved siden af os. De havde været her før, men ville gerne prøve en anden campingplads - ledte efter en i nærheden af Alessandria, men den var nedlagt - så på den ved Asti, men foretrak så denne. Der er ikke mange campingpladser i Piemonte området, men der er heller ikke særlig mange turister.

Fre. d. 17/7

Vi vil igen forsøge at komme til Barolo.

Så er vi i Barolo - ikke ret stor by med kun 700 indbyggere. Byen er ikke spærret af denne gang, men det er vist tilfældigt - vi kan se, at der skal ske noget stort - en messe - en koncert - vi ved det ikke.

Det første man møder, på vej op i byen er dette kunstneriske vinglas - ret flot lavet.

Øverst oppe knejser borgen Castello Falletti - her er alle Barolo vinene udstillet.

Som alle andre byer i Piemonte, er også Barolo placeret på toppen af en bakke/bjerg, med stejle gader.

Brostensbelagte gader.

Brostensbelagte - meget stejle gader.

Alle vegne er der små telte, hvorfra der sælges mad- og drikkevarer - de er helt sikkert ved at gøre klar til et eller andet.

Her skal der sikkert være vinsmagning, eller bare udskænkning af vin - ja vi gætter bare.

Her ser der ud som om der skal være rockkoncert. Da vi kom hjem til c.p. søgte vi på nettet for at finde ud af hvad det var - vi fandt ikke noget - det er tilsyneladende kun for lokale - og slet ikke for turister.

Der bliver sat flere og flere afspæringer op - og vi kommer i tanke om vores bil, som er parkeret i vejsiden, uden for byen - tænk hvis nu den er spærret inde. Det er den ikke, og vi kører hjemad - ikke lige den oplevelse, vi havde regnet med, på grund af al den virak.

Lør. d. 18/7

Vi slapper af på skyggepladsen, men mangler underholdningen fra børnene og pædagogerne.

Jeg havde læst om den middelalderlige landsby Neive med et indbyggertal på 3.377 - beskrivelsen, lød ret hyggeligt, så den får vores besøg i dag.

Vi nyder turen til Neive, ad små veje og kønne udsigter.

Udsigten oppe fra Neive.

Byen er ret charmerende, og lever i den grad op til beskrivelsen.

Også her brostensbelagte gader.

I dag vil vi finde et sted, og nyde et glas vin - men det er lettere sagt end gjort - alle restauranter er optaget af italienske familier, der er ude at spise med hinanden.(meget brugt i Italien)

Neive - ikke for gangbesværede - stejle gader.

Sjove skorstene, og smukke altaner.

Som en spøjs ting, er Neives historiske centrum stadig delt i Ripa Sorita den del af byen der får sol om eftermiddagen - og Ripa Fredda (fredda betyder kold) der får sol om formiddagen.

Neive

Charmerende sted at have en restaurant - og der sidder ingen ved bordet - så er den værste sult nok stillet.

Vi finder et hyggeligt sted og ber om 2 gl. kold hvidvin. Der kommer en tallerken på bordet med 5 forskellige specialiteter, beregnet til 2 personer - vel at mærke uden beregning. (lækkert)

Flot gavlmaleri.

Neives stejle gader.

Der handles med vin alle steder, men her i byen er det mest Barbaresco der fokuseres på.

Vi begynder at forlade byen, vi skal hjem og pakke sammen, vi skal jo videre i morgen.

Ole går op og afregner sidst på eftermiddagen. 7 overnatninger 199,50 € alt incl. Gratis wi-fi på hele pladsen. Vi kører til Gardasøen i morgen - spændende om vi kan få en plads.

Søn. d. 19/7

Afg. campingplads kl. 10.20 Temp. 28º

Vi kører op mod Alessandria og kører ind på motorvej nr. 21 som fører os til Brescia og derfra motorvej nr. 4

Vi kører væk fra motorvejen ved Peschiera og forsøger at få plads på camping Serenella. Ankomst kl. 14 men alt optaget - samme besked ved camping La Rocca - Vi kører til camping Continental og får der flere pladser at vælge mellem - dejligt. Temp. 38º