Side 3

Sommerferie 2015

Vi kører videre og er nu kommet til byen Vallon Pont d'Arc.

Masser af caféer og souvenier butikker.

Vi trasker lidt rundt i den gamle bydel. men temp. siger 36º så det er begrænset hvad vi orker.

Meget charmerende - brostensbelagte gader.

Smalle gader - her vælter man ikke de gamle huse og bygger nyt - her bevarer man historien.

Så gør det godt med en iskold fadøl. Gaderne er ret stejle - derfor er denne café bygget på et plateau, et niveau over gaden.

Så er vi på vej ned efter bilen, som er parkeret i udkanten af byen.

På vej hjem kommer vi forbi denne lavendelmark, som åbenbart også findes i denne del af Frankrig.

På afstand, kunne vi ikke rigtig se hvilken afgrøde der her var tale om.

Det måtte være løg.

Lør. d. 4/7

Vi vil køre til marked i byen Pont Saint Esprit.

Byen Pont - Saint - Esprit er rimelig stor, i forhold til de små byer vi har besøgt. 10.651 indb. og har en smuk beliggenhed ved floden Rhône. Indbyggerne bliver kaldt spiripontains.

Marked i Esprit.

Vi kan høre på sproget, at der er mange lokale - det oplever vi også i Italien.

Vi bliver ikke så længe - for det første er der mange mennesker, og for det andet er her ulideligt varmt.

Den gamle bro over Rhône er fra 1307 - lige nord for broen løber Ardeche floden ud i Rhône.

Vi kører hjemad - for varmt til sight-seeing.

Da vi kommer hjem, beslutter vi os for at køre en lille tur inden vi skal pakke sammen, for at køre videre i morgen.

Vi kører lidt på må og få, og finder ud af at der er en masse vin i området

Vin - vin - vin - den ene vinmark efter den anden.

Pludselig, ser jeg nogle løse bjergstykker, og råber HOLDT - så fik jeg også en souvenier med herfra.

Vi kører videre og kommer til en lille landsby. Vi kan se på afstand, at der foregår et eller andet.

Vi kan se at det har noget med Citröen 2CV at gøre.

Det var ikke alle bilerne der var selvkørende - flere kom på en trailer.

Det var lidt af et tilløbsstykke - flere boder, med drikkevarer og forskellige kager og meget andet.

Men hvad var det de fejrede? Har søgt lidt på det. Den første Citröen kom på gaden i 1910 altså for 105 år siden. Den første Citröen 2CV kom på gaden i 1948 altså for 67 år siden - men måske er det noget helt andet man fejrer :-))

Nu må vi hjemad - vi skal jo pakke sammen.

Her følger lidt billeder fra campingpladsen. (store parceller) Vi bor ind til højre i begyndelsen af c.p. - det havde så den ulempe at alle skulle forbi vores parcel på den støvede vej.

Her er udsigten fra vores parcel - en helt ny legeplads.

Her et kig op til campingpladsens indkørsel, man kan lige ane højre forskærm af vores bil.

Her er pool området (ser også nyt ud) som er placeret ved caféen og receptionen. I Acsi appen stod, at c.p. var ny- renoveret - men det er kun til dels - de sanitære forhold er ikke noget at skrive hjem om. Den dag vi kom, var det blevet halvsent inden vi var færdige med at slå op, og kl. var vel ca. 22 da vi gik op for at få et bad, men bruserummene var mørkelagt. Vi fik os dog famlet frem til at få et bad. Næste morgen kunne vi konstatere, at det halve af lamperne + defekte pærer lå i vindueskarmen - det gjorde de stadig den dag vi forlod pladsen. Vi lærte selvfølgelig, at gå i bad, inden mørket faldt på :-)))) Bortset fra det, kunne vi li' at være her - et godt udgangspunkt, til at udforske området.

Søn. d. 5/7

Vi vil i dag køre videre til Rivieraen. Ole går op og afregner 158,12 € alt incl. wi-fi kun i området ved receptionen. Temp. 26º Afg. kl. 10.00

Så er vi igen på vej mod nye oplevelser.

Kører gennem en allè af platan træer.

Vi er på rette vej

Vi vælger at køre til Les Prairies de la Mer Port Grimaud som vi efterhånden har besøgt en del gange.

www.riviera-villages.com

Vi ankommer kl. 15.00 Temp. 33º og får tildelt en plads. Der er efterhånden ikke ret mange almindelige standpladser tilbage - der er reduceret en del siden vi var her i 2012 - jeg tror måske at om føje år, det kun er en hytteby.

De få pladser, der er tilbage, er små og vejen ind til parcellerne, er meget trang. Vi måtte koble vognen fra nede ved de to træer der ses på billedet til højre, og så køre den på mooveren ned til pladsen. Med møje og besvær kommer vi da på plads.

D. 6. - 7. - 8. /7

Lavede ingenting - jeg er ikke helt på toppen - tilbragte for det meste dagene nede ved vandet Vi er også i Geant supermarked, efter forsyninger. Da vi ons. d. 8. kommer ud fra Geant og hen til bilen - er bagerste nummerplade stjålet:-((

Vi kører hjem til c.p. og får nr. pladen meldt stjålet over computeren, og får kreeret en "ny" nr. plade af et stykke pap - som vi kørte med resten af ferien, uden at blive stoppet.

Tors. d. 9/7

Jeg har det bedere, så vi tar' til marked i Port Grimaud.

Til marked i Port Grimaud.

Sommerhatte, for enhver smag.

Marked i Port Grimaud - altid mange mennesker.

Vi slentrer lidt rundt i byen - temp 35º

Selv om vi har været her en del gange - synes vi stadig at det er en hyggelig by, at gå rundt i.

Husene her i Port Grimaud er kun ferieboliger, om der bor nogen fast - ved jeg ikke. Den 900 år gamle by Grimaud, ligger lidt længere op ad bjerget, og man kan besøge byen ved at stige på toget, som holder til på campingpladsen.

Jeg har skrevet lidt mere om Port Grimaud i beretningen fra 2009

Det er ikke kun i Saint Tropez, de store lystyachter findes - de er også her i Port Grimaud.

Efter en del trasken rundt, tar' vi cyklerne hjem, og slapper af nede ved havet resten af dagen.

Fre. d. 10/7

Et stort ønske, fra min side, var et besøg i blomsterbyen Bormes les Mimosas - og skal det være, må det blive i dag, da vi kører videre på søndag.

Middelalderbyen ligger ret højt, op ad en snoet bjergvej, og i området Massiv des Maures.

Vi kører op bag byen og finder en parkeringsplads.

På vej ned til byen, kommer vi forbi denne kirke.

Man kan sige, at byen ikke er for gangbesværede - den er i flere niveauer, og mange steder forbundet af trapper.

Men charmerende er her, med de smalle gader og de mange blomster.

Der er et væld af bougainvillaer

Og her et stort nerietræ.

Lidt koldt at drikke og lidt skygge, kan være tiltrængt - det er ulideligt varmt.

Smuk blomst i smuk krukke - kender ikke blomsten.

Vi sidder lidt på denne bænk - og på cafèen overfor har de en lidt speciel dekoration - den må jeg da ha' et billede af - det er godt fundet på - Ole synes at den er hæslig.

Smuk placering af hotel.

Smuk - smuk udsigt ud over Middelhavet.

Igen et kig til Middelhavet.

Her er der zoomet.

Vi er nu på vej for at hente bilen og hvis jeg vender mig om, kan jeg få et billede der viser byens placering.

På vej hjem, forsøger jeg at få et billede af de mange korkege, der står langs vejen. Det er ikke lykkedes særligt godt. Vejen hedder D 98 er meget trafikeret, og det gælder både ud og hjem - der køres rigtig stærkt.

Vi er hjemme sidst på dagen - turen i alt er på 74 km.

Lør. d. 11/7

Vi går op i receptionen for at høre om vi kan blive en dag ekstra (vi havde meddelt at vi kørte videre søndag)

Da jeg i begyndelsen af ugen ikke var helt på toppen, kunne vi godt tænke os at blive en dag mere - men det kunne ikke lade sig gøre :-((

Vi havde købt wi-fi for en uge til 18€ - der er ikke noget der er gratis her - men det vidste vi jo.

Vi pakker sammen og Ole går op for at afregne. 422.- € alt incl. bortset fra wi-fi

Søn. d. 12/7

Så er vi klar til at koble vognen på bilen - men - men, da vi ankom til pladsen, lå der ingen på parcellen ved siden af, men det gør der nu, så det ser nærmest ud som om vores vogn er kilet ind

mellem to parceller. Hjælpsomheden er stor - pludselig er vi 4 franskmænd - en svensker og Ole og jeg - den ene mere klog end den anden, men efter 45 min. lykkes det at komme ud.

Afg. kl. 11.00 Temp. 29º

Vi har besluttet at køre til Piemonte området, for at se hvad der gemmer sig der. Turen langs havet til Italien har jeg beskrevet både i 2009 og 2012, så denne gang kun et par billeder.

Vi kører ned på motorvejen, og følger nr. 8 og nr. 10 indtil Savona.

Så er vi kommet til Italien.

Lige før vi når Savona kører vi over på motorvej nr. 6 mod Torino

Lige efter byen Fossano, kører vi over på rød vej nr. 231 mod Alba og Asti - og nu begynder de mange vinmarker på de bløde bakker at vise sig. Vi kører efter en campingplads i Agliano som hedder Camping Village "Le Fonti" www.campinglefonti.eu

Vi ankom til campingpladsen kl. 17.45 og fik en dejlig plads, med udsigt ned over poolen. Vi havde tilbagelagt 390 km. Temp 35º

Man. d. 13/7

Vi beslutter os for at køre til Montegrosso.

Byen knejser stolt på toppen af bakken/bjerget og ser indbydende og hyggelig ud.

Ad snoede veje og skønne udsigter når vi toppen.

Vi finder en parkeringsplads oppe på torvet.

Vi leder efter et sted, hvor vi kan få noget koldt at drikke - her ser hyggeligt ud.

Her er både hyggeligt og en smuk udsigt tilligemed.