Side 2

Sommerferie 2015

Søn. d. 28/6

Ole går op og afregner 7 overnatninger: 83.60 € Afgang fra campingpladsen kl. 10.00 Temp. 20º

Så er vi atter på vej mod nye oplevelser.

Lidt før Màcon, kører vi over på rød vej med retning mod Le Puy - en pause må der også til.

Hyggeligt, at køre på de små veje.

Vi kommer til Le Puy, og ser på afstand de karakteristiske vulkaner. Billederne til højre er hentet fra nettet.Vi kører videre, for campingpladsen vi har udset os, ligger endnu 50 km. mod syd - men vi glæder os til at gå på opdagelse i Le Puy, en af de nærmeste dage.

Vi ankommer til camping Les Terrasses du Lac www.naussac.com kl. 15.30 og har tilbagelagt 298 km. Ved første øjekast ser den dejlig ud - ligger lige ned til søen. Campingpladsen er opdelt i terrasser, så flest mulige får udsigt. Vi skal op ad en bakke på 15 - 20 % stigning, og ca. 50 m. oppe er der en bum, som et kort kan udløse - men gør vi holdt der - kommer vi aldrig i gang igen. Jeg stiger ud og går op og udløser bommen, medens Ole tar' tilløb, og på den måde lykkes det os at komme på plads.

Her nede ved søen, er der ingen parceller, det kunne ellers være dejligt at slippe for den store stigning.

Vejret er dejligt med en temp. på 28º så vi finder bord og stole frem, og vil nyde den smukke udsigt - men så kommer problemet - vi bliver nærmest overfaldet af fluer, og det er ikke bare nogle stykker - det er rigtig mange.

Vi tar' en hurtig beslutning - her vil vi ikke være. De sanitære forhold er heller ikke noget at skrive hjem om.

Ved siden af vores plads står et træ fyldt med mistelten - aldrig har jeg set så mange i èt træ.

Vi vælger dog at blive natten over, og får så denne smukke solnedgang med. Hvad vil vi så? Vi bliver hurtig enige om at Le Puy må vente til en anden gang. Vi snakker om Millau eller Ardeche, og da vi har været i Millau før, falder valget på Ardeche. Vi kan se på kortet, at for at komme til Ardeche, skal vi ud i noget bjergkørsel, men til gengæld er der kun 172 km.

Man. d. 29/6

Vi spiser morgenmaden inde i vognen, på grund af fluerne - vi tar' den med ro - vi skal jo ikke køre så langt i dag. Vi kører ned ad "bjerget" kl. 11.00 og Ole går ind og afregner 1 overnatning incl. strøm 14,80 € Temp. 23º

Så er vi igen på vej mod nye oplevelser.

Bjergkørsel.

Det går op og det går ned.

Smuk natur.

Smukke udsigter.

Gennem små landsbyer.

Rislende kilder.

Bjerglandsby.

Vi er nu kommet fri af bjergene, og kører i Rhonedalen. Vi har fundet en campingplads i Saint Martin via Acsi appen.

Vi har lidt svært ved at finde campingpladsen, og krydser Rhone et par gange.

Nu lysner det - vi er på rette vej.

Vi finder Saint Martin og 800 m. fra byen campingpladsen www.camping-indigo.com hvor vi ankommer kl. 15.30 Temp. 34º Vi får os indrettet, og priser os lykkelige for klimaanlæget i vognen.

Bjergturen havde været lidt hård ved campingvognens bremser - de havde været så varme at beskyttelseshætterne var smeltet.

Campingpladsen ligger lige op ad Ardeche floden - og hvad er mere nærliggende end at få dyppet fødderne i det kølige vand.

Her ved campingpladsen, er der ikke så meget vand i floden.

Vi får et glas køligt vin på skyggepladsen.

Tirs. d. 30/6

Vi cykler en tur ind til Saint Martin

Da vi kommer ind til byen, er der marked - det skal vi selvfølgelig lige kigge lidt på.

Saint Martin er en lille by med kun 960 indb. men har dog sit eget turistbureau - det kunne man godt lære lidt af i Århus - som ingen har.

Her inde i byen, er der meget mere vand i floden. For at krydse floden, skal man køre på denne ensrettede bro, som er lysreguleret på begge sider af floden.

Da vi kommer hjem til campingpladsen, går vi op i caféen ved receptionen, som er det eneste sted, man kan komme på nettet - det er dog gratis.

Inden sengetid - en tur ned til floden - her kan man faktisk se hvor tæt vi bor på byen - vi kan se den smalle bro.

her fra campingpladsen.

Ons. d. 1/7

Turen i dag skal gå langs Ardeche til Pont d'Arc

Her er så Ardeche kløften - synes måske, den minder lidt om Gorge du Verdon.

Rigtig mange steder er der lavet parkeringspladser, og platforme med udsigt.

Her er heller ikke så meget vand i floden - men om det er den ekstreme varme sommer eller det er generelt, ved jeg ikke.

En smuk vej langs Ardeche.

På vores vej, kommer vi forbi en lille biks, og får en iskold fadøl og en portion pommes frites (de bedste jeg nogensinde har smagt)

I nærheden af Pont d'Arc er en betalings parkeringsplads og en smal sti (vist kun for Pygmæer) fører ned til broen.

Her blir' der badet/padlet/roet - her lufter dejligt - temp. er stadig over de 35º

Pont d'Arc

Her er bare så smukt.

På vej hjem, ser vi nogle løsgående geder - vi har set en del opslag om disse geder - det er forbudt at fodre dem, da de så mister evnen til selv at finde føde.

Vi har ledt efter et supermarked, men har ikke fundet noget der minder om det.

Da vi kommer hjem spørger vi i receptionen og får at vide at der ligger et Lidl i byen Pont st. Esprit, ca. 5 km. fra campingpladsen. Turen i dag 78 km.

Tors. d 2/7

Fra Saint Martin kan man se en by, ovre på den anden side af floden - den vil vi besøge i dag og så finde et supermarked.

Her i Saint Martin er der kun en lille butik med fødevarer, og den har kun det allermeste nødvendige.

Så skal vi over broen.

Vi skal også over broen for at komme til Pont st. Esprit som ligger ovre på den anden side.

Vi er nu kommet til byen Aigueze en middelalderlig landsby med kun 225 indb. Byen er bilfri og derfor parkerer vi udenfor, mod betaling af 3€

Gamle krogede træer - passer fint sammen med de gamle huse.

Kirken er ligesom husene, nænsomt restaureret.

Meget smuk kirke.

Spændende at gå rundt i de smalle gader.

Aiguèze

Ja hvad mon der gemmer sig om næste hjørne.

Vi går op bag byen, og følger resterne af en bymur.

Her oppe fra er der en fantastisk udsigt over Ardeche floden.

Udsigten oppe fra Aiguèze.

Vi kan faktisk se hjem til campingpladsen her fra.

Hvad er nu det, er Ole gået hen og blevet blomster interesseret? Jeg tror det er for fotografens skyld.

Aiguèze - smalle gader.

Byens torv.

Slutter besøget i Aiguèze af med en is på torvet.

Vi kører nu mod Esprit og finder Lidl lige inden man kører ind i byen - det var super let at finde.

Så er vi tilbage ved den smalle bro - og snart hjemme.

Vi slutter lige dagen af med et kig på floden - vi kan desværre ikke se solnedgangen, her fra pladsen.

Fre. d. 3/7

Turen i dag, vil vi køre langs den anden side af Ardeche til byen Vallon Pont d'Arc.

Vi har ikke kørt mere end 10 km. før vi kommer til en by, der ser lidt spændende ud - den må vi da se lidt nærmere på.

Labastide de Virac er en gammel middelalderby som er bygget op om et lille fort/slot fra det 16.årh.

Byen har kun 218 indbyggere.

Slottet/ borgen hedder chateau Des Roure og indeholder museum om slottets fortid, og desuden museum for silkefremstilling, fra silkeorme, til færdige tekstiler.

Rigtig fint restaureret - en gammel rustning.

En gammel malmklokke.

Et kig ind i en gård.

Her er så mange smukke motiver, at jeg dårligt kan stoppe med at fotografere.