Sommerferie 2008

uge 27-28-29-30

1. prioritet i denne ferie er øen Elba, hvor vi har reserveret plads sammen med vore børn i 10 dage fra d. 14/7 til

d. 23/7 - men først vil vi tage ophold i Østrig og ved Gardasøen, som så ofte før.

Lør. d. 28/6

Afgang hjemmefra kl. 09.25 Temp. 18º

Under Elben kl. 14.05 - ingen kø.

Kl. 20.30 ankomst til rast Riedner Wald, hvor vi overnattede.

Søn. d. 29/6

Hyggede os med morgenmaden - en dejlig fornemmelse, endelig ferie.

Afg. rast kl. 09.00 Temp. 21º

Ank. til camping Seefeld i Tyrol www.camp-alpin.at  kl. 15.00 Temp. 27º Vi fik os installeret - men himlen så ret så faretruende ud, og det bevirkede da også, at vi i nat måtte ud for at holde på stænger og solsejl (torden og voldsom regn) vi havde selvfølgelig ikke fået sat stormbardun på :-))

Man. d. 30/6  Gik en tur på campingpladsen.

Det er en dejlig campingplads i naturskønne omgivelser og med gode toiletforhold - men ikke ret mange campister.

I søen svømmer fisk (spørg mig ikke om arten) som sikkert anvendes i restauranten.

Efter inspektion af campingpladsen, kører vi en tur ned i byen Seefeld. Byen har 3200 indbyggere, men sikkert mange flere om vinteren. (er et meget kendt skisportssted) Vinter OL blev afholdt i Seefeld i 1976. Byen ligger i 1200 m. højde.

Vi fik handlet ind til grill og købte et antennekabel, da der er kabel tv på cam.pl. Fik det dog aldrig til at virke - heller ikke ved henv. til camping værten.

Tirs. d. 1/7

Vi kører en tur ned til byen Telfs som ligger nede i Inndalen.

Vi fandt et hyggeligt sted, at spise frokost, og når det lokale politi                             Da vi kom hjem - i skygge bag campingvognen.

spiste her, måtte det være tegn på at det var godt. (det var det også)

En rigtig smuk tur ned i dalen, men tænker lidt over hvordan det vil være at køre med campingvogn på denne strækning (det er nemlig denne vej vi skal, når vi kører videre) for vejen har flere steder et fald på 16%. Vi handlede lidt i et stort indkøbscenter i byen Telfs.

Ons. d. 2/7

I dag vil vi køre ind til Seefeld og spise frokost.

Aftensolens stråler rammer bjergene                                                        Aftenerne er kølige - men så er det jo godt at vi har huset med :-))

Vi føler ikke at der er så meget at se i det her område (måske fordi vi ikke ved bedere) og beslutter os for at køre videre næste dag til vores yndlings campingplads i Zillertal. www.zillertal-camping.at  ( 4 overnatninger på Camping Seefeld 111,80 Euro alt incl.)

Tors. d. 3/7

Afg. camp. Seefeld kl. 11.20 Temp. 25º

Det gik fint med at komme ned i dalen med campingvogn - men vi var til tider nede i 1. gear.

Ankom til Camping Hell kl. 12.30 Temp. 30º Fik sat solsejl op og fik os indrettet. Billedet er udsigten fra vores parcel, hvor de sidste solstråler

giver et særligt lys. Vi cykler en aftentur til den nærliggende by Fügen.

Fre. d. 4/7

Overskyet Temp. 20º Vi har bemærket at det venstre forhjul på bilen, taber luft. Vi finder et Ford værksted og forhører os om de kan hjælpe os -

får at vide at vi kan komme igen kl. 13.00 så vil de se på det.

Tiden fordriver vi med en tur til Mayerhofen - en meget hyggelig by.

Tilbage på værkstedet finder de en skrue i dækket - skruen bliver fjernet og hullet lappet, og vi får en regning på 13 euro - det er da lige til at bære.

Vel hjemme på campingpladsen, finder vi ud af at vore cykler er stjålet. (lige indkøbt inden ferien) Det er ikke lige det der kendetegner Østrig - Vi melder det i receptionen, hvor værten foreslår at vi også melder det på politistationen. (af hensyn til forsikringen) Vi leder på hele campingpladsen,

og de 2 nærliggende byer - men væk er de :-((

På politistationen, var vi nærmest i forhør en hel time - de skulle bare vide alt !!! (Efter ferien fik vi 2 nye cykler af forsikringsselskabet som slet ikke skulle se politirapporten)

Vi må jo så klare os uden cykler, resten af ferien - surt :-(

Lør. d. 5/7

Sol fra morgenstunden - får morgenmad under solsejlet.

Vi beslutter at køre en tur til Zillergrund og området Bärenbad Alm - hvor vi også var i 1999 Vejen derop er en mautvej og koster 7,60 euro tur/retur

Vi kunne ikke finde det hyggelige landhus, som vi besøgte i 1999 men vi vidste at vi var på rette sted. Indenfor hang der plancher, som fortalte

at der havde været en naturkatastrofe - billeder der viste hvordan det gamle hus blev totalt ødelagt af skred oppe fra bjergene.

Billedet til venstre, viser huset som det så ud i 1999 - bemærk mælkejungerne til højre i billedet. På det tidspunkt var der mange, der kom og købte mælk.

Nu har man så bygget et nyt hus i 2006 - lidt i stil med det gamle, men det har ikke den samme charme.

Bärenbad Alm                                                                                                              Bärenbad Alm

Vi bliver aldrig træt af turerne i bjergene i Østrig - alting virker mere autentisk her oppe i den friske bjergluft.

Kører tilbage på campingpladsen, og griller til aften.

Søn. d. 6/7

Dejlig morgen - solen skinner fra en skyfri himmel. Under indtagelsen af morgenmaden, beslutter vi at køre op til Stillupgrund. Dette er også en

mautvej med gebyr: 6.50 euro tur/retur. Vejen derop er meget smal, med små vigepladser for modkørende trafik.

Vejen op til Stillup                                                                              Vejen slutter oppe ved en Stausee og et gasthaus med navnet

Wasserfall 1130 m.o.h.

Vandfaldet og søen

Et hyggeligt og smukt sted.

Hjemme igen på campingpladsen, var det begyndt at regne - men stadig lunt 24º Pakker solsejlet ned, da vi skal videre i morgen.

Man. 7/7  Regn 14º  Vi betaler for 4 overnatninger 132,00 euro alt incl.

Vi har en aftale med vores yngste datter og familie, om at tilbringe nogle dage sammen med dem ved Gardasøen.

Afg. fra Camping Hell kl. 10.40

Vi kan ikke lade være med at kigge efter vore cykler, og nyder på den måde slet ikke de smukke udsigter. Da vi kører over Brenner passet temp. på 11º

Ank. til Camping Cisano kl. 14.45 Temp. 30º www.camping-cisano.it

Mikkel og Jane har fundet en dejlig plads til os med både sol og skygge. Gensynsglæden er stor, da Frederik og Mille (børnebørn) kommer os imøde.

Henter pizza til aften. Det var meningen at Mikkel og Jane skulle bo på en anden campingplads - men den var optaget.

Tirs. d. 8/7

Er ved poolen det meste af dagen.

Ved poolen.                                                                                       Mille mener at vejen trænger til lidt rengøring.

Griller til aften.

Ons. d. 9/7

Efter morgenmaden, beslutter vi at gå ind til Bardolino, da der er marked i dag (troede jeg - havde læst forkert) En tur på ca. 3 km. hver vej.

Man kan gå langs søen hele vejen til Bardolino, men vi har heldigvis 2 klapvogne med - de små ben bliver trætte en gang imellen.

En tiltrængt pause i Bardolino - men intet marked  (det er torsdag der er marked)

Henter kylling til aften - fra campingpladsens restaurant.

Tors. d. 10/7

Jespers fødselsdag  Ældste datter og familie, camperer på www.laquercia.it som er deres foretrukne. I anledning af Jespers fødselsdag, har de inviteret os alle på Gallehus til aften.

Det er dejligt med en storebror.

Mille har fået fin kjole på  - vi skal jo til fødselsdag.                                  Restaurant Gallehus ligger i en lille by Peschiera mod syd.

Til forsiden

Udsigt over Gardasøen fra Gallehus.

En dejlig restaurant, omgivet af grønne arealer - lige noget for børnene. Her Jacob og Nicolai. Så gør det jo heller ikke noget at maden er lækker.

Fre. d. 11/7

Mikkel og Jane får i dag besøg af nogle venner som bor på www.campingspiaggiadoro.com

Ole og jeg kører op til Costermano, hvor der er et stort supermarked - vi får handlet lidt, og på vejen hjem kører vi en tur til Garda by og slentrer

lidt rundt i byen.

Grillede til aften.

Lør. d. 12/7

Det er pakke sammen dag. Vi har alle besluttet at vi vil køre til Toscana i morgen tidlig og så ta' en overnatning på en campingplads tæt på Piombino - hvorfra vi skal sejle til Elba man. d. 14. kl. 14.30

Jesper og Helene m/familie vil først køre fra Gardasøen mandag morgen. Den chance tør vi ikke tage - hvad nu hvis vi punkterer el. lign. ?

Mikkel ringer til en del campingpladser som melder alt optaget.

Dagen går med tur rundt på campingpladsen. Hentede pizza fra pladsens restaurant til aften.

Søn. d. 13/7

6 overnatninger 240.00 euro alt incl.

Afg. campingplads kl. 10.10

Da vi var kommet til de Toscanske landskaber trængte vi til en frokostpause - og Mikkel forsøgte igen at finde en campingplads der ikke var optaget - denne gang lykkedes det. Campingpladsen ligger ca. en times kørsel nord for Piombino www.campingetruria.it Pladsen er 3-stjernet, men bestemt ikke noget at skrive hjem om - dårlige toiletforhold - støvet plads, som vi rigtig fik at føle, da det var begyndt at blæse op (det gør det jo heller ikke bedere at Mille lige vil feje pladsen for os) Restauranten havde lukket , så ingen pizza til aften :-(( Vi fandt hver især det frem vi havde i køleskabet - så ingen gik sultne i seng.

Man. d. 14/7

Afregning: 1 overnatning 40.00 euro alt incl.

Afg. campingplads kl. 10.00 temp. 26º  Ank. til Piombino kl. 11.00 Vi havde håbet på at komme med en tidligere færge, men det lykkedes ikke. Vi havde bestilt overfart kl. 14.30 gennem www.toremar.it så ventetiden var lidt lang for børnene. Ca ½ time før afgang ankom Jesper og Helene

direkte fra Gardasøen. (så de nåede det :-))

Klar til at køre ombord - det blæste stadig, så alle var lidt spændte på sejlturen - børnene mærkede ingenting, det var kun de voksne der havde

lidt uro i maven :-))

Indsejlingen til Elba

Indsejlingen til Elba

Ank. til Portoferraio Kl. 16.05 temp. 27º Derefter bjergkørsel ned til campingpladsen i Marina di Campo www.villedegliulivi.it

Vi var ret spændte på campingpladsens beskaffenhed, da også denne var 3-stjernet - men det tålte ingen sammenligning - denne var bare super. (har aldrig fundet ud af stjerne fordelingen i Italien - det virker som om de bare er strøet med løs hånd)

Vi fik tildelt en dejlig plads - i det hele taget en dejlig campingplads - fine faciliteter og flisebelagte veje overalt og pool til børnene.

Aftenstemning ved stranden

Tirs. d. 15/7

I dag slapper vi bare af - har sovet længe - går en tur ned til vandet - (campingpl. ligger helt ud til vandet) Temp. her på Elba er dejlig behagelig,

da der altid er en let brise, og ikke nær så stillestående som på fastlandet. (kan sammenlignes lidt med den franske riviera)

Ons. d. 16/

I dag vil Ole og jeg køre ud for at se lidt på øen. Vi begynder turen i byen Cavoli og vil køre langs vandet og slutte i byen San Martino.

Det er ikke alle steder man kan køre helt nede ved vandet, men utrolig smukke udsigter overalt. Her er så grønt og frodigt - måske skyldes

det at øen fik en del regn i foråret.

Tur rundt langs kysten på Elba.

Hvor vi også indtager lidt frokost på en restaurant med en fantastisk udsigt.

Vi er nu nået til byen Poggio.
                                                                              Udsigt fra restauranten.

Rundt langs kysten.

Rundt om øen er der utrolig mange laguner - bestående af små lystbådehavne eller strande.

Bjergene er også beboede.

Rundt langs kysten

Var nu nået til byen San Martino hvor man finder Napoleons sommerresidens

Dette er ikke Napoleons sommerresidens men derimod Galleria Demidoff. Villa di San Martino (Napoleons sommerresidens) ligger oppe bag denne

store bygning - et lille undseeligt hus (viden jeg har fået efter besøget - derfor ingen billeder af det lille hus) Napoleon sad i eksil på øen Elba,

fra d. 3/5 - 1814 til d. 29/2 - 1815

Efter San Martino kørte vi hjemad - var tilbage på campingpladsen sidst på eftermiddagen.

Tors. d. 17/7

I dag vil Mikkel og Jane ud og se på øen - så vi bliver hjemme og passer børnene.

Vi gik en tur ned til stranden med alle børnebørn undtagen Mathilde, som skulle sove. Vi fandt et sted, hvor vi kunne købe en is - en rigtig dase dag. Da vi kom hjem, havde drengene lyst til at se film i campingvognen. Her Jacob, Frederik og Nicolai.

Aften hygge - Ole og jeg havde fået tildelt en parcel lige over for restauranten - børnene var glade for at det ikke var dem, der havde været så heldige - ja heldige  - vi mente da at det var os, der vandt ved den lodtrækning :-)) Vi kan nemlig godt li' at der lidt liv omkring os.

Fre. d. 18/7

Var ved stranden, det meste af dagen  - en stor og dejlig sandstrand.

Børnene nyder at blive kølet af.

I aften, vil vi gå ind til byen Marina de Campo for at spise.

Mens' vi får samling på tropperne.         Marina de Campo ligger ikke langt fra campimgpladsen - en hyggelig gåtur langs stranden.

En hyggelig by med mange butikker.                                                        Is - skulle der selvfølgelig også til. Her Jacob, Nicolai og Frederik

Dansemusen Nicolai.                                                                               Er klar til at gå ind og spise.

En Hyggelig aften - Mikkel og Jane er gået hjem med børnene - de kunne ikke mere - Vi andre stoppede ved en strandbar på vej hjem.

Fortsættes

Nicolai og Frederik hygger sig                                                               Mathilde har slet ikke lyst til at sove.