Efterårsferien 2016

fra lør. d. 17/9 - man. d. 3/10

Dette års efterårsferie er planlagt sammen vore venner Helle og Geert, som havde fået mod på mere efter sidste efterårsferie til Alsace. Denne gang besluttede vi os for en tur til Rhinen, da ingen af os havde været der før.

Lør. d. 17/9

Afgang hjemmefra kl. 08.10 Temp. 17º Ankomst til Petersminde rasteplads kl. 8.45 hvor vi havde aftalt at mødes med Helle og Geert.

Det varer ikke ret længe, så ruller Helle og Geert ind på rastepladsen. Vi får lige snakket om nogle få praktiske ting, og afprøver lige walkie talkierne, som skulle have nye batterier. Vi bliver enige om at overnatte på campingpladsen i Bad Gandersheim.

Så går det planmæssigt sydpå , kun afbrudt af frokostpause.

Kl. 17.40 ankommer vi til campingpladsen, og får os placeret, så vi er klar til at køre videre i morgen, uden at koble fra. Vi har tilbagelagt 580 km.Temp. 17º

Vi får en schnitzel på campingpladsens restaurant - har desværre ikke kameraet med. Campingpladsen ejes af et schweizisk par, som også styrer restauranten.

Søn. d. 18/9

Vi får os lidt morgenmad, og er snart klar til at køre videre. Afg. fra campingpladsen kl. 8.50 Temp. her til morgen14,5º

Campingpladsen, vi har udset os hedder www.camping-loreleyblick.de og ligger på den sydlige side af Rhinen - derfor vælger vi at krydse Rhinen ved Wiesbaden.

Vi er nu ret tæt på bestemmelsesstedet, og har Rhinen på højre side. Da vi kommer til campingpladsen, kan vi se at der er et væld af campingvogne, og for os at se kan vi ikke komme til at ligge ved siden af hinanden på denne plads. Vi var ikke inde for at spørge, da det virkede helt overflødig. Grunden til de mange vogne kan være at det i går var sidste aften for "Rhinen i Flammer". Vi vælger at køre videre op mod Koblenz og kommer til campingpladsen Sonneneck.

sonneneck-camping.de Her får vi at vide at vi bare kan finde to pladser - alle pladser helt nede ved Rhinen er optaget.

Ankomst kl 15.00 Temp. 20º Tilbagelagt 398 km.

Både vore venner og os, havde fortelt med, og trods en del besvær lykkedes det omsider at få det sat op - det blæste nemlig 17 pelikaner - har aldrig sat fortelt op i sådan et vejr før - vi kunne selvfølgelig bare vente til i morgen, men ingen vidste om vinden ville lægge sig.

En flot solnedgang denne aften. Helle havde aftensmad med til os alle, men vi blev enige om at vente med det til i morgen - det var blevet halvsent og vi var alle trætte, så vi spiste hver for sig og gik tidligt i seng for at være friske til i morgen.

Man. d. 19/9

En god nats søvn, gjorde underværker og der er total vindstille - vi havde alle sovet godt - trods larm fra tog hver femte minut, både på denne, og modsatte side af Rhinen. Billedet til højre er taget op af skråningen, som vi vender ryggen til.

Billedet her viser hvor tæt på vi rent faktisk ligger ved Rhinen - der var dog ikke denne udsigt alle dage - campister kom og kørte dagligt, og nogle snuppede også lige vores udsigt :-))

Byen Boppard (15.404 indb.) ligger 5 km. syd for vores campingplads, og efter formiddags briefingen beslutter vi at ta' cyklerne derind i eftermiddag - der er en meget fin cykelsti helt nede langs Rhinen, og byen tar' sig rigtig godt ud set fra vore cykler - det er blevet lidt overskyet, men stadig lunt.

Vi står af cyklerne et stykke før vi når byen, for at nyde udsigten. Da vi igen vil cykle videre, sker der et eller andet - ved ikke helt hvad, men Geert er helt viklet ind i hans cykel, og uden at overdrive, ser det ret komisk ud.

Efterfølgende skulle det så vise sig, at han havde slået sig ret fælt - så vi blev lidt flove over vores drillerier.

Vi cykler lidt længere ind mod byen, for at parkere vore cykler. Geert har flere steder slået hul på den venstre arm, som Helle lapper sammen med det medbragte plaster.

Vi fortsætter til fods, lidt længere ind mod byen.

Vi går ad en parallel vej til vejen langs Rhinen - her er en del bindingsværkshuse.

På promenaden langs Rhinen er der mange cafèer, og meget smukt beplantet.

Helle er gået hen for at finde ud af hvordan og hvornår bådene sejler - det er blandt andet her fra Boppard at bådene udgår.

En kæmpe engletrompet.

Vi er nu på vej tilbage til vore cykler, men er enige om at det ikke er sidste gang, vi har været i Boppard - vi har jo næsten ikke set noget af byen endnu, kun fået en forsmag.

Det er ikke kun husene der ligger helt nede ved Rhinen, der har en flot udsigt, det gælder også de huse der er placeret oppe på bjergskråningen.

Da vi kommer hjem, nyder vi lige solens sidste stråler. Vi undrer os over hvor hurtigt vi har vænnet os til støjen fra togene - vi synes nærmest at det er lidt charmerende - måske man havde en anden opfattelse, hvis man boede her permanent.

Så er der dækket fint op til gæster hos naboen, og vi nyder at vi bare kan sætte os til bordet og nyde maden.

Tirs. d. 20/9

Under morgenbriefingen blev det besluttet at køre til til Brey som ligger lidt nord for

campingpladsen (1510 indb.) for at se om vi kunne finde et sted at handle - det kunne vi

en stor Netto (ikke Dansk Supermarked) butik som havde det vi havde behov for.

En tur på i alt 10 km.

Efter hjemkomsten til campingpladsen, cykler vi en tur til den nærliggende by Spay med

1934 indb. Vi skal have fundet en hæveautomat - og finder den også.

I baggrunden ser vi slottet Marksburg Castle som er bygget i 1117 Slottet ligger på den anden side af Rhinen over byen Braubach. På afstand minder det lidt om Slottet Neuschwanstein.

Har læst efter vi er kommet hjem at det er åbent for offentligheden.

Da vi begiver os hjemad, kører vi ned mod Rhinen og finder ud af at der går en cykelsti som ser meget indbydende ud.

Det ligner nærmest en blomstersmykket promenade.

Byen spay er bl.a. kendt for mange bevaringsværdige bindingsværkshuse, og hernede langs cylelstien, finder man en del af dem.

Cykelstien munder nu ud i en smal vej, mellem husene, men fortsætter i retning af campingpladsen.

Vi cykler nu igen langs Rhinen til den ene side, og til den anden, bagsiden af husene, med haver der grænser op til cykelstien. Da vi kom forbi dette sted, måtte vi lige stå af cyklen, og studere det lidt nærmere - det så ud til at haven tilhørte en meget kreativ person.

Næsten ude af byen, ligger denne lille kirke - Peters kapel fra det 14. århundrede. Indvendig skulle der være en del velbevarede kalkmalerier - var henne og rykke i døren, men den var låst.

Tror måske at det er den lille kirke der findes på byens våbenskjold.

Vi fortsætter, og finder ud af at cykelstien næsten fører tilbage til campingpladsen.

En cykkeltur på i alt 7 km.