Side 4

Man. d. 26/9

I dag skal vi ha' vores kombinerede frokost/aftensmad - de fleste madvarer har vi med hjemmefra, men kører lige de 10 km. i Netto efter nogle få ting.

Vi slapper af resten af dagen, og laver absolut ingenting.

Tirs. d. 27/9

Vi vil gerne en tur til Rhüdesheim igen, for at køre med det lille turisttog, som vi har hørt, kører op i vinmarkerne bag byen.

Vi tar' lige sejlturen over Rhinen en gang til.

Ud for Loreley klippen, gør vi holdt. Der er nemlig en parkeringsplads, og derfra kan man gå ud på tangen, for at se statuen af Loreley.

Fra tangen kan vi se over til den campingplads, vi først havde bestemt os for, nemlig Loreleyblick.

En fantastisk udsigt, her fra tangen.

Her er en af de mange både med logoet KD - Helle siger for sjov første gang hun ser det - det er Kreditforeningen Danmark - så de både kom ikke til at hedde andet, resten af ferien. For en ordens skyld, står logoet for Köln - Düsseldorf.

Udsigt fra tangen - vi må videre og ikke falde i stave over udsigten. Stien ud til statuen, er elendig

ujævn og knoldet - ikke egnet for gangbesværede.

Her har vi så Loreley - billedet er taget i modlys, og dermed meget vanskeligt at fotografere. Historien om Loreley er vist kendt af de fleste, så den vil jeg undlade at berette om her.

Vi begiver os tilbage til bilen, og fortsætter til Rüdesheim.

Vi kommer forbi et sted, hvor der ligger en smuk bygning med form som et skib, på en lille ø ude midt i Rhinen. Det er et gammelt toldsted, hvor man opkrævede told af de sejlende.

Efter ankomst til Rüdesheim, starter vi med lidt frokost. Parkeringspladsen, fandt vi jo sidste gang, og var igen heldige med at der var plads.

Vi følte næsten at vi var stedkendt - vi skulle bare op ad Drosselgasse, og for enden af gaden var der holdeplads for de små turisttog.

Drosselgasse igen igen.

Her har vi så droslen, der sidder og synger oppe på tagryggen.

Vi spørger føren af toget, om vi kan komme med. Det kan vi ikke, toget er optaget af et rejseselskab.

Det varer ikke ret længe, så kommer der et tog mere - vi spørger også føren af dette tog. Hun fortæller at alle tog er optaget resten af dagen - besat af forskellige rejseselskaber - det var da klar besked, så vi var lidt slukørede da vi gik derfra.

Vi fandt ret hurtig tilbage til parkeringspladsen. Vi kører til Assmannshausen - lidt skuffende - troede at byen var større - kun 980 indb. Vi kører hjem til campingpladsen. Kørt: 114 km. 24º

Ons. d. 28/9

Vores plan for i dag, var en sejltur på Rhinen, men da vejret ikke lige er med os, beslutter vi os for at vente til i morgen. Vi kører lige en tur for at finde en postkasse, til de kort jeg har skrevet.

Dagen går med at se lidt dansk fjernsyn på computeren, og ellers afslapning.

Sidst på dagen opklaring, og Helle spørger om vi vil med en tur ind til Boppard i aften, så kan vi også finde ud af hvor vi skal parkere i morgen.

En flot himmel, denne aften.

Jo længere tid der går, jo mere farvestrålende bliver himlen.

Vi trasker lidt rundt i byen, og finder da også et parkeringshus, som vi vil benytte i morgen, når vi skal ud at sejle.

Der er ikke meget leben inde i Boppard om aftenen - om dagen virker det som om at der er mange turister.

Vi vender næsen hjemad.

Tors. d. 29/9

Vi havde ikke rørt vores bil, siden vi var kommet - vi kørte altid med Helle og Geert, så Ole ville lige afprøve om den i det hele taget kunne starte - det kunne den ikke - total død. En medbragt lader blev monteret, og så kørte vi ellers med vore venner til Boppard, for nu skulle vi ud at sejle.

Vi var kommet i god tid, og satte os op på torvet, for at fordrive tiden, og beundrede det flotte springvand.

Vejret var perfekt til en sejltur, og vi var glade for at vi ventede til i dag.

Der er ikke så mange andre passagerer der stiger på fra Boppard, da vi går ombord. Sejlturen strækker sig over 3 timer, fra kl. 14.00 - 17.00

Der kommer lige et af de store flodkrydstogtsskibe forbi, da vi er kommet ombord.

Vi fik en god plads - helt ude ved vinduet - båden lagde til mange steder, så efterhånden var der godt fyldt op. Vi er på vej op til Loreley klippen, hvor båden vender og sejler tilbage.

Wallefahrtskloster Bornhofen.

Der er utrolig meget trafik på Rhinen - her et af de utallige fragtskibe.

Her sejler vi forbi Sankt Goar med Burg Rheinfels ovenover byen - hvor vi kørte op med det lille turisttog.

På den modsatte bred, ligger Sankt Goarshausen, som har sine egne slotte - Burg Maus, og Burg Katz. De to borge/slotte ligger ikke langt fra hinanden.

Her har vi Bourg Maus. Konstruktionen af slottet påbegyndt år 1356

Ikke langt fra Burg Maus, ligger Burg Katz, også placeret på en bjergskråning over byen. Burg Katz, blev bygget omkring 1360 - 1371.

Vi sejler forbi Oberwesel, som også har sin egen borg Schönburg (bygget år 911 - 1166)

Vi sejler nu forbi tangen med statuen af Loreley - som ikke er ret stor - kan være svær at få øje på i forbifarten.

Her i nærheden af Loreley klippen, findes en del klippeskær.

Her har vi så Loreley klippen, set fra Rhinen, og båden vender og sejler tilbage.

En sjov historie. En rejseleder, fra et selskab, der også var med båden (vi tror at de er fra Australien) fortalte at man her i byen Ehrethal, havde en restaurant ( Zur Klosterschenke), som var bygget sammen med kirken - og for at komme ind i kirken, skulle man ind i restauranten og gennem en bar. Historien er god nok - har tjekket det.

Så er sejlturen slut, og vi går i land. Vi er alle fire enige om at det har været en god oplevelse, med

et fantastisk vejr. Vi blev via højttalere informeret om det vi sejlede forbi, både på engelsk og tysk.

Nød de sidste solstråler hjemme foran campingvognen.

Fre. d. 30/9

Vi står op til overskyet vejr, og det drypper lidt fra oven. Ole tjekker lige om bilen kan starte - det kan den ikke - batteriet fulstændig dødt (kaput)

Geert kører Ole til et værksted i Bray, hvor de låner ham et batteri og startkabler. Han får bilen startet, og kan dermed køre ind og få monteret et nyt batteri. Pris i alt 212,22 € - ingen betaling for lån af startkabler og batteri.

Vi fik heldigvis forteltene tørt ned. Da vi fjernede presenningen, kom der lige en mus pilende - vi kunne efterfølgende se at der var en del musegange. Helle havde sagt for et par dage siden at hun troede de havde mus, for hun kunne se at gulvtæppet bevægede sig i forteltet. Det var der selvfølgelig ingen af os der troede på - det måtte være vinden :-))

Sidste aften ved Rhinen.

Lør. d. 1/10

Ole går op og afregner. 13 overnatninger 273.00 € alt incl. gratis wi-fi Temp. 14º

Afg. fra campingplads kl. 9.20

Det første stykke, hvor vi kører langs Rhinen, er vejret fint - det er først da vi er kommet ud på motorvejen at det begynder at regne.

Vi er lige kommet over på motorvej E5, så går trafikken total i stå. Der er skilte der fortæller at der er sket et uheld.

Vi kører ca. 1 m. ad gangen, så det er køre stoppe - køre stoppe, og der er store stigninger. Helle kalder over walkien, at de har problemer med koblingen. Vi trækker ud i nødsporet, og følges ad et stykke tid - pludselig kan vi ikke se dem mere, og walkien kan ikke nå længere. Jeg prøver at ringe til dem flere gange, men der er optaget. Så er vi godt klar over, at de er igang med at kontakte SOS. Vi kan ikke gøre andet end at fortsætte til nærmeste rasteplads, og så afvente hvad der sker. Vores kobling lugter fælt, men fejler ellers ikke noget.

Helle ringer at deres kobling er fuldstændig færdig, og har gennem SOS fået at vide at de vil blive hentet, men at det godt kan tage et stykke tid. Helle synes at vi skal køre videre til Bad Gandersheim, hvor det var planen at vi skulle overnatte,

Da vi har passeret ulykkestedet, kører trafikken normalt igen, men det regner fortsat.

Ole og jeg ankommer til campingpladsen kl. 16.30 Temp. 12↕º - det støvregner kun lidt.

Helle ringer senere at bilen er kørt til et autoværksted, som dog ikke har åbent, det er jo lørdag og campingvognen står på en parkeringsplads. Helle og Geert bliver installeret på et hotel for natten.

SOS vil så forsøge at finde en bil med træk til dem i morgen.

En ret stor campingplads. Vi bestemmer selv, hvor vi vil ligge. Vi vælger området bag receptionen.

Pladsen ligger forholdsvis tæt ved sanitetsbygningen - som er dejlig opvarmet på denne årstid.

søn. d. 2/10

Det har regnet det meste af natten, men opklaring omkring middagstid.

Vi nyder solen udenfor campingvognen, og vi har fået at vide at vore venner har fået en Audi med træk, og forventer at ankomme til campingpladsen, sidst på eftermiddagen.

Her kommer de så rullende kl. 16.15, i en flot blå Audi med automatgear, som Geert lige skulle vænne sig til - havde aldrig før kørt en bil med automatgear. Deres egen bil, vil så blive transporteret til det værksted, de plejer at anvende i Danmark.

Gensynsglæden var stor - godt at se dem igen.

Vi spiser på campingpladsens restaurant - dejlig afslappende, selv on der næsten er fuldt besat.

Mandag d. 3/10

Ole afregner 2 overnatninger 34.00 € Wi-fi ikke gratis. Afgang fra campingplads kl. 9.10 temp. 10,9º Så går det ellers planmæssigt hjemad. Vi holder ind ved grænsen - Helle og Geert kører lige hjem - vil ikke ind på parkeringspladsen med en lånt bil. Hjemme i Egå kl. 18.30 Kørt 1946 km. det

dækkede kun over turen ned og hjem - alle udflugter blev kørt i Helle og Geerts bil.

Eftertanke: endnu en skøn og afslappet ferie, med dejligt følgeskab. Vi har haft fantastisk vejr, det meste af tiden. Uheldet med Helle og Geerts bil, var selvfølgelig en streg i regnskabet, men godt der ikke var sket personskade. Vore venner har kun ros tilovers for SOS.