Side 2

Tors. d. 1/10

I aftes blev vi enige om at køre en tur til Ballon Alsace - så denne gang var det for sent med formiddags briefingen, vi skulle ret tidlig afsted, det var en forholdsvis lang tur.

Vi kørte først op til Petit Ballon i en højde af 1163m.

Der er en fantastisk udsigt her oppe fra - men der blæste en kold vind.

Udsigt til alle sider.

Vi møder et Ferme Auberg og bliver enige om at spise frokost her.

Stedet har også en fantastisk udsigt, ned til en sø.

Vi fik serveret skinke, brasede kartofler og salat. Jeg tror at det er samme nenu, de serverer på alle Ferme Auberg - vi har stiftet bekendtskab med det før. Vi syntes alle at det smagte godt, kun Ole var lidt utilfreds.

Vi er nået til parkeringspladsen, ved Ballon Alsace, hvor der står dette monument, og et skilt, der fortæller at det er til minde om alle de mineryddere der døde for Frankrig. (oversat af Renate)

Vi er på vej op for at se statuen af Jean d'Arc på toppen. Geert og Ole er hurtig på toppen. Min kondi, er ikke så god, men Helle venter pænt på mig.

Her har vi så Jean d'Arc til hest.

Vi gør os klar til at køre hjemad. Det har været en lang men også smuk tur - vi har kørt 241 km.

Vi slapper af på solpladsen, da vi kommer hjem.

Fre. d. 2/10

I dag bliver vi enige om at køre en tur til Kaysersberg.

En smuk by, som både Helle og Geert og Ole og jeg havde besøgt før, men som sagtens kan tåle et gensyn.

Kaysersberg er Albert Schweitzers fødeby (1875 - 1965) og beskrives som teolog - musiker - filosof og læge.

Mange smukke huse, med hver sit særpræg.

Da vi kommer til den gamle bro (1514) over floden Weiss skal jeg lige have det obligatoriske billede gennem skydeskåret i broen.

Det mest fotograferede motiv i Kaysersberg.

Også floden Weiss set fra en parallel gade.

Et andepar får sig en svømmetur i floden.

Jeg lokker lige Helle med ind ad en port, hvor vi kommer ind i en lille gård med bænke og blomster.

Gården grænser op til vinmarker, og en gammel borgruin fra det 13. årh. knejser stolt på toppen.

Jeg synes at det er et meget charmerende sted.

Vores mænd, venter pænt på os.

Vi går ind i gården hvor glaspusteren har værksted, er meget fascineret af denne kunst, - det ser så legende let ud, men er overbevist om, at det er det ikke. (ved ikke lige hvorfor billedet er så grynet)

Denne gang er vi heldige - butikken er åben. Et væld af farver og glas i alle afskygninger, rigtig flot.

Vi slutter besøget i Kaysersberg af med en tarte flambèe og et glas Alsace vin.

Da vi kommer hjem, hygger vi i solen og nyder at storkene spankulerer rundt på pladsen. Vi har kørt i dag 28 km.

Lør. d 3/10

Vi har fundet ud af at der i dag er vinfestival i Eguisheim, og det skal vi da ikke gå glip af.

Vinfestival er virkelig et tilløbsstykke, men vi fandt da en parkeringsplads, og fik bestilt tarte flambèe og vin nouveau. Men franskmanden der stod i boden misforstod os, så vi fik kun 1 tarte flambèe, men så måtte vi jo dele, der var ingen der orkede at stå i kø en gang til.

Rigtig hyggeligt - god stemning med live musik. Et ældre ægtepar (ældre end os) var slet ikke til at stoppe - var på dansegulvet uafbrudt - kun når musikken holdt pause, satte de sig. Det var en fryd at se på - de nærmest svævede hen over dansegulvet, og var ikke plaget af gigt af nogen art.

Ja, der er mange mennesker i byen, men vejret er også dejligt.

En smuk by at slentre rundt i - Alsace helt unikt.

En sød edderkop - godt fundet på.

Nyder det lune vejr.

Ole har fundet en butik, der sælger saltkringler (delicious)

Da vi kommer hjem, finder vi hurtig en plads i solen, og slapper af resten af dagen. Dagens køretur 54 km.

Søn. d. 4/10

Birte og Jørgen fortalte at man kunne cykle til Bergheim bag om campingpladsen og gennem vinmarkerne - det vil vi prøve i dag.

Vi finder ganske rigtig cykelstien til Bergheim - en smuk tur i dejligt vejr - og det går nedad hele vejen.

Vi parkerer cyklerne udenfor, og slentrer lidt rundt i byen.

Bergheim.

Inden vi cykler hjemad, går vi lige forbi vinproducent Freyburger, for at finde ud af hvornår de har vinsmagning, og rundvisning i produktionen. Vi finder ud af at det er hver tirsdag kl. 17.00

Men når det går nedad den ene vej, ja så må det jo gå opad den anden vej. Geert og Ole er ude af syne, og langt foran, da jeg må stå af cyklen og trække op ad bakken.

Heldigvis, venter Helle.

Da vi nu er stået af cyklerne, kan vi se at her er de ikke færdige med at høste - det var ellers det indtryk, vi havde fået, de sidste dage.

Vi cykler videre til Ribeauvillè - og den søde bamse der blæser sæbebobler er i funktion i dag.

Vi ser det lille turisttog komme forbi, og beslutter os for at ta' en tur med det.

Billederne er taget i farten fra toget, og er derfor lidt utydelige. Det var en dejlig tur, som varmt kan anbefales. Først kørte vi op til den anden ende af Ribeauvillè, og troede at det var det - men toget kørte videre til nabobyen Hunawihr, gennem vinmarker.

Smuk smuk tur.

Brønden i Hunawihr bærer navnet Sainte Hune - en helgen, som byen har fået navn efter.

Her kan vi se de tre borgruiner højt hævet over Ribeauvillè.

Efter tur med toget, cykler vi hjem til campingpladsen, og finder en plads i solen. Cykelturen var på 11 km.

Man. d. 5/10

Formiddags breefing: Helle har studeret en FDM brochure og Joans hjemmeside og foreslår en tur til Dambach for at se benhuset - det er vi alle med på.

Vi er kommet til Dambach, og selvfølgelig har byen et blomstersmykket rådhus. Vi spørger efter benhuset på byens turistkontor, og får at vide at det ligger lige uden for byen.

Også denne by, har en byporte.

Vi er nu på vej til benhuset. En ret hyggelig by - vi har aldrig været her før.

Speciel udsmykning - det må være et kæmpe arbejde, når huset skal males.

Dambachs mindste hus.

Meget charmerende.

Vi går ud gennem en af byportene, og finder vej op til kapellet sct. Bastian.

Vi går lige ind ind og ser kirken, inden vi leder efter benhuset. Det første jeg får øje på er en arm der kommer ud af væggen og holder et lys - lidt makabert synes jeg. Til gengæld er der en flot altertavle.

Vi går om bag kirken, og finder benhuset - ligner nærmest et fangehul - dette virker også ret makabert.

En rigtig flot udsigt er der her oppe fra kirken.

Vi traver ned til Dambach la ville - finder bilen, og kører hjem. Kørt 46 km.

Det småregner til aften, men det er dog ingen hindring, for at grille de 4 bøffer vi spiser sammen med Helle og Geert i forteltet.

Tirs. d. 6/10

Det småregner stadig, så vi bliver enige om at køre til det større Leclerc i Ingersheim

Vi gør klar til at køre til Ingersheim, men pludselig kan vi høre hestehove - det er det ridende politi. Det er anden gang de besøger campingpladsen, medens vi er her, jeg har dog kun set dem denne ene gang.

Ingersheim og hjem igen 38 km.

I aften skal vi til vinsmagning i Bergheim, hos Freyburger (jeg har glemt kameraet) Vi får at vide at fremover vil Freyburger ikke eksistere i nuværende konstellation - de har fusioneret med en fætter - men dog stadig familien Freyburger.

Ons. d. 7/10

I dag vil vi besøge et par vinproducenter, for at købe lidt vin med hjem.

Vi kører først til Mittnacht Klack i Riquewhir.

En meget flink mand, der gerne fortæller om sin vin og smager da også på vinen sammen med vi andre.

Vi smager på lidt forskelligt. I Alsace er det gratis at smage, og derfor nænner man heller ikke at gå uden at købe bare en lille smule.

Flot blomstersmykket indgangsparti.

Næste besøg, bliver Eblin Fuchs i Zellenberg - her bliver vi modtaget af den sødeste jagthund.

Også her en meget rundhåndet vinbonde. Det er meget spændende at smage vin fra de forskellige vinbønder - ingen vin smager ens - f.eks. en Riesling fra Mittnacht Klack smager helt anderledes, end en Riesling fra Fuchs.

Vi får købt lidt forskelligt, som skal nydes hjemme i Danmark, og formentlig minde os om en dejlig efterårsferie.

Så er der handlet.

Vi kan se at vinmarkerne, har taget mere farve, i den tid vi har været her.

Vi kører hjem, og slapper lidt af.

I aften cykler vi ind til Ribeauvillè og spiser.

Belyst egetræ i flotte efterårsfarver.

Vi finder et sted, der ser hyggeligt ud, og hvor der er andre mennesker.

Dejlig mad - kan godt anbefales.

Tors. d. 8/10

Vi kører en tur til Turckheim (ingen billeder fra Turckheim denne gang)

Vi spiser kombineret frokost og aftensmad i forteltet.

Fre. d. 9/10

I dag fik vi besøg af ældste datter med familie - de bor i lejlighed i Turckheim.

Ole og jeg cykler en tur til Ribeauvillè og køber en gave, vi skal bruge til en fødselsdag.

Så er turen kommet til at ta' fortelt ned - Helle og Geert bliver først færdige og inviterer på et glas vin. Vi fik teltene tørt ned - en god fornemmelse.

Lør. d. 10/10

Ole går op for at afregne 13 overnatninger 211,90 € wi - fi gratis.

Afg. campingplads kl. 9.15 Temp. 11º

Kort efter at vi er kørt op på motorvejen, er der kø - der er sket et harmonikasammenstød, men det ser heldigvis ikke ud til at der er tilskadekomne - det er også meget usigtbar (tåge)

Vi nyder de smukke efterårsfarver og kan se at der er sket rigtig meget i den retning, siden vi kørte hjemmefra.

Ankomst til www.camping-bad-gandersheim.de kl. 18.30 Temp. 10º Det er en dejlig plads for overnatning, og man behøver ikke at koble fra.

Vi har tilbagelagt 560 km.

Vi var lidt spændte på om pladsens restaurant havde åben - det havde den, og der var da også en del andre gæster. En stor skinkeschnitzel og et krus øl - det var lige hvad vi trængte til :-))

Søn. d. 11/10

Temp. -0,5º i nat havde temp. været nede på -4º

Dejligt med varme i campingvognen :-))

Vi gør klar til at køre videre. Afg. campingplads kl. 8.50

Frokostpause - sidste måltid på denne tur.

Vi kørte videre - vi ville handle hos Fleggaard ved Harrislee - men da vi nærmer os er der omkørsel, og jeg behøver jo ikke at fortælle, at det tog os ca. en time at finde Fleggaard. :-))))

Da vi havde handlet, tog vi afsked med hinanden og kørte hjem.

Hjemme kl. 18.45 - en dagsmarch på 600 km. Strækningen Egå - Ribeauvillè 1160 km.

Eftertanke: En dejlig og afslappet ferie med hyggeligt følgeskab er slut - eneste minus - vi har kørt for lange stræk - ikke let at følges, når det er mørkt - men så ved vi det til næste gang.