Vi var ret spændte på at få sat forteltet sat op - der fulgte nemlig et 3 m. Ventura Isabella fortelt med da vi købte campingvognen. Om sommeren har vi kun solsejl med, så det var første gang vi skulle se det opslået. Det var en dejlig overraskelse, for teltet var rigtig fint, og så ikke ud som om det havde været slået op før. Gulvtæppet havde vi fra vores forrige campingvogn - jeg havde dog håbet på at det denne gang kun var 2.5 m. da jeg synes at det er mere hyggeligt, når man kun er 2 personer :-) Vi har jo masser af plads i bilen. så der bliver altid slæbt lidt ekstra med for at hygge lidt.

Hygge i forteltet.

Fre. d. 26/9

Vi vågnede op til dejligt vejr, og som i Turckheim, møder vi også her storke som færdes hjemmevant på pladsen.

Fik os ordentlig indrettet - cyklede tur til Ribeauville, og nød ellers det gode vejr.

Lør. d. 27/9

I dag vil vi køre en tur til Zellenberg - vi har aldrig været i selve byen, som ligger på en bakke - kun kigget op på den, når vi kører på vinruten.

Vi kørte op til byen og parkerede under et træ som vi ikke kendte - havde nogle karakteristiske frugter.

Zellenberg - ikke så idyllisk som mange andre byer - men alligevel charmerende.

Zellenberg

Zellenberg - de fleste af gaderne var gravet op og fri for asfalt, så det var lidt støvet at gå rundt.

En fantastisk udsigt oppe fra Zellenberg - her kigger vi ned til Riquewihr.

Sødt hus med tårn

Smukt forfald Et kig ind i kirken

Kørte hjem til campingpladsen og nød resten af dagen der.

Søn. d. 28/9

En nabo fortalte at der i dag er vinfestival i Saint Hippolyte - så det må vi hellere se nærmere på.

Trods mange biler, fandt vi dog et sted at parkere. Ingen kunne være i tvivl om hvor det hele foregik.

Stort tilløbsstykke - men nu var vejret også perfekt til sådan et arrangement.

Et helt orkester af messingblæsere - jo - festligt var det.

Ole og jeg , delte en tarte flambè.

Folk var så småt ved at forlade festpladsen, og på vej ud for at finde bilen, så vi denne "øse" ved ikke engang hvilket mærke det er - men flot er den.

Afslapning resten af dagen.

Man. d. 29/9

For mange år siden, kan jeg huske at jeg så en bronze statue af Jeanne d'Arc på en af ballonerne, og ville gerne gense denne statue. Som bekendt findes der 3 balloner: Grand Ballon 1424 m. - Petit Ballon 1267m. - og Ballon d'Alsace 1250 m. og jeg vidste at det ikke var på Grand Ballon, så derfor besluttede vi at køre til Petit Ballon.

På vej til Petit Ballon - en lille fotopause. Der er ikke så langt fra vores base, så vi giver os god tid.

Æsler/ muldyr? Vi kører gennem flot natur.

Vi er nu nået til Petit Ballon og må konstatere at der ingen Jeanne d'Arc er placeret her.

Petit Ballon ligger i en højde af 1163 m. og her oppe fra er der en fantastisk udsigt, så det var turen værd. Det undrer mig bare at der ingen steder står noget om statuen - det være sig Turen går til ....... og FDM's materiale ell. andre steder.

Det er midt på eftermiddagen og vi bliver enige om at besøge Riquewihr på vej hjem.

På vej til Riquewihr Byens rådhus

Jeg tror ikke der findes en by i hele Alsace, der ikke har en ell. flere former for buer i bybilledet, men det er jo noget af det der gør at her er så charmerende.

På denne årstid, kan det være svært for solen at nå ned i de smalle gader - men heldigvis er der ret lunt.

Får os lige et stykke tarte flambé og et glas vin

Vi har et fantastisk vejr - ses også på folks påklædning

Også charmerende smøger, når man bevæger sig væk fra hovedgaden.

På vej hjem til campingpladsen, gjorde vi holdt hos vin- Kørte derefter til Leclerc og købte ind til aftensmaden.

producent Fuchs, for at købe lidt vin - et sted vi havde fået Leclerc ligger i gå/cykle afstand fra campingpladsen,

anbefalet, og som ligger på vinruten i Zellenberg. og har et stort udvalg af alting.

Tirs. d. 30/9

Dagens udflugt skulle i dag gå til Ballon d'Alsace

Vi ville køre på de små veje, og turens første mål var Col de la Schluct, som ligger i en højde på 1139 m.

Selv om bjergene i Alsace ikke er ret høje, er der alligevel en del bjergkørsel, hvor man føler at man er højt oppe.

Smuk vej og natur.

Vi har nu nået Col de la Schluct, og her oppe er træerne begyndt a vise lidt efterårsfarver. Vejret er ret overskyet men stadig lunt.

Her oppe fra kan vi også se ned til en sø - Lac de Longemer.

Her zoomet fra en anden vinkel.

Som det kan ske her oppe i bjergene - pludselig bliver det tåget - skyerne hænger meget lavt. Det varer heldigvis ikke ret længe - så er det klart vejr igen.

Her er vi nået til Lac Kruth - stadig på vej til Ballon d'Alsace

Lac Kruth

Vi kørte lige en tur til Grand Ballon - nu da vi var så tæt på - var spændte på om vi kunne se Alperne i dag - det kan man nemlig i klart vejr. Hvis man kigger godt efter og ved hvor man skal lede kan man lige ane Alperne.

Den blå streg er placeret på toppene af Alperne.

Dette billede er taget ved et tidligere besøg på Grand Ballon, og her kan man tydlig se Alperne - den eneste gang vi har oplevet det.

Vi er nu nået til Ballon d'Alsace, men der er stadig et stykke at gå til toppen, hvor jeg forventer st se statuen af Jeanne d'Arc.

Vi har nu gået opad og opad i et stykke tid og får øje på statuen :-)) Jeg er lidt fascineret af historien.

Her er så bronze statuen af Jeanne d'arc. På soklen er monteret en lynafleder - sikkert fordi at det er det højeste punkt i miles omkreds.

Læg mærke til himlen bag statuen. Det første billede er taget mod syd, og himlen varsler uvejr. Billedet herover er taget mod nord og her ser himlen ret så fredelig ud.

En fantastisk udsigt fra alle sider (mod syd)

Udsigt (mod nord)

Nede ved parkeringspladsen, står dette monument, med en tekst, som med Google oversæt lyder: Til minde om de mindreårige, der døde for Frankrig - hvis det er rigtig, forstår jeg slet ikke symbolikken i monumentet, der forestiller en nøgen voksen mand. En medcampist (Renate) har fortalt at det ikke er mindreårige, men derimod mineryddere, og så giver det jo mening - drop Google - ask Renate. :-))

Vi kørte tilbage til hovedvej N66 (som virkelig er trafikeret) mod Thann og derfra over på motortrafikvej D83 , for nu var det på tide at komme hjem - det havde været en lang tur - kørte forbi Leclerc og købte ind til aftensmad.

Side 1

Efterårsferien skal gå til Alsace - det er efterhånden flere år siden vi har været der. Tidligere år, har vi altid boet i Turckheim. Vi havde hørt at pladsen var blevet renoveret og at den allerede lukkede for sæsonen pr. 1. september, hvilket vi senere fandt ud af ikke var sandt. Vi kørte derfor til Ribeauville - det var vel også på tide at prøve noget andet.

Ons. d. 24/9

Vi kørte hjemmefra kl. 13.20 Temp. 15º - under Elben kl. 18.05

Kl 20,30 ankomst til rast Hildesheimer Börde, hvor vi tog en overnatning - kørt 538 km.